Friday 13 July 2012

kek coklat lapis keju mocha

salam mesra buat semua... hari nie terpandang pandang philadelphia cheese ada sekotak lagi dalam peti sejuk... hmmm apa lagi mem 'baking' laa... kali nie faii buat kek coklat lapis keju... lapis kejunya faii guna resepi Yuslyna Yunus... terima ksih sesangat pada beliau... tiap kali buat kek nie, sentiasa ingat nama dia untuk lapis keju tu... hari nie faii rakamkan namanya di blog ini... tapi kali nie faii ubah sikit lapis keju sbb faii perisakan dengan liquid mocha... jom tgok camna kek yang mudah dan ringkas nie dibuat...


untuk moist chocolate cake faii guna resepi faii moist chocolate cake kukus yang dah pernah faii upload. untuk menyediakan lapis mocha cheesenya...


bahan untuk lapis mocha
250g cream cheese (faii guna philadelphia)
3 sudu besar gula kastor
1 sudu teh mocha paste
25ml air
1 biji telur


caranya
dengan kelajuan tinggi, putar semua bahan (kecuali telur) hingga merata. dengan kelajuan sederhana, masukkan telur dan putar lagi hingga sebati adunan.


cara melapis lapis mocha
bahagi adunan kek (resepi coklat moist kukus yang ada dalam blog ini) kepada 2 adunan. kukus lapisan kek yang pertama hingga masak.
keluarkan dan tuangkan adunan lapis mocha ke atasnya. kukus kembali untuk 20 minit. kemudian, keluarkan dan tuangkan lebihan bahagian adunan kek ke atas nya dan kukus lagi untuk 30 minit.


angkat dan biarkan sejuk suhu bilik baru dipotong. kalau suka boleh curah topping coklat atasnya.


gambar2 yang faii sempat rakamkan...
sebuku cream cheese philadelphia baki yang ada dalam peti ais 
adunan lapis keju mocha yang terhasil
curahkan adunan lapis keju mocha atas kek yang baru keluar dari kukusan
kek coklat lapis keju mocha yang dah siap
kek coklat lapis keju mocha







No comments:

Post a Comment