Tuesday 26 June 2012

sambal sotong sumbat

dah lama tak membuat sotong sumbat... untuk juadah makan malam nie faii buatkan sotong sumbat kegemaran famili faii... jom tengok camna faii buat :)


15 ekor sotong putih di buang kulit, buang mata pada sesungut dan bahagian dlm sotong dengan menggunakan sudu kecil bersihkan, cuci dan toskan biar airnya kering.


5 biji telur ayam, masukkan setengah sudu teh garam dan pukul sebati mcm nak buat telur dadar tu. panaskan minyak secukupnya dan tuangkan adunan telur sambil kacau untuk buat telur cincai (ada org panggil telur hancur) senang kata, buat telur scrambled egg. asal masak lembut, tutup api dan angkat. biar sejuk dahulu.


telur cincai yang dah digoreng tadi, sumbat kedalam sotong 3/4 penuh dan akhirnya  sumbat masuk pula kepala sotong. ulang yang sama hingga semua sotong selesai disumbat.


untuk tumis
5 biji bwg merah ditumbuk
3 biji bwg putih ditumbuk
5 sudu besar cili boh
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula
1 sudu besar kicap pekat manis
1 biji bwg besar dihiris
minyak untuk menumis


panaskan minyak, tumiskan bwg merah dan bwg putih hingga kekuningan, masukkan cili boh dan biar masak hingga cili garing. masukkan garam, gula dan bwg besar. gaul sebati seketika.  kemudian masukkan sotong, susun atur elok elok. biarkan sotong masak dan sekali sekala perlahan lahan balik kan sotong, sotong akan mula mengecut dan air akan keluar. biar hingga agak pekat sambalnya, masukkan kicap buat menggelapkan sikit warna sambal. bila sotong dah masak, tutup api, dan sedia untuk dihidangkan. 


antara gambar-gambar yang faii rakamkan... jom tengok!


telur cincai (scrambled eggs)
sesi menyumbat sotong
menumis bawang dan cili boh
susun atur sotong dalam sambal
air mula keluar sebab sotong mula masak mengecut
sotong sumbat dah masak
sambal sotong sumbat faiinya
selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment