Wednesday 30 May 2012

Kek Keju Epal...

selamat pagi... cuaca sejukkk sangat sebab hari hujan... hmmm besttt... terima kasih kepada semua yang sudi berkunjung di blog nie... 


kak Nor Azua rakan fb faii memberikan idea pada faii untuk membuat post resepi dalam bahasa melayu juga... betul juga, jadi, mulai hari nie faii akan post juga resepi2 dalam bahasa melayu... mudah untuk semua fahami dan dapat mencuba... terima kasih kak nor azua...

ni resepi kek keju epal ya... Apple Cheesecake...





Biskut dasar

200g tpg superfine

140g butter
50g gula castor
Gaulkan semua bahan hingga sebati.  Masukkan ke dalam tin pembakar yang dah di gris, rata dan padatkan.  Bakar dalam oven pada suhu 180° C untuk 25 minit. Bila masak, angkat dan biarkan sejuk.

Inti epal
Bahan A
1 sudu besar butter
1 sudu besar gula castor
1 sudu teh serbuk kayu manis (cinnamon powder)
3 biji apple yang dah dihiris menjadi kepingan
1 sudu besar jus lemon
Bahan B
60ml air
1 sudu besar tpg jagung
Larutkan tpg jagung dlm air.

Gaul semua bahan A dan masak atas api kecil hingga apple lembut. Masukkan bahan B dan biarkan masak hingga kental dan pekat. Tutup api, dan ketepikan dahulu. Biar sejuk suhu bilik. Bila dah agak sejuk, tuangkan apple filling ke atas biskut yang dibakar tadi dan ratakan.

Cheese filling
Bahan C
250g cream cheese
25g  tpg jagung
20g gula castor
¼ sudu teh garam
Bahan D
2 biji kuning telur
30g whipped cream

Pukul bahan C hingga sebati. Masukkan bahan D dan pukul adunan dengan kelajuan tinggi hingga kembang. Ketepikan.

Meringue
2 biji putih telur
50g gula castor
½ sudu teh cream of tartar
Pukul semua bahan hingga kembang dan terbentuk soft peak. Masukkan adunan meringue dalam adunan Cheese filling tadi. Kaup dan gaul perlahan lahan hingga sebati. Tuang adunan ini ke dalam tin pembakar yang dah ada biskut dan apple filling tadi. Ratakan. Bakar adunan kek secara steam bath dengan suhu 150°C untuk 60 minit. Pembakaran ikut kesesuaian oven masing2 ya. Bila kek dah masak, keluarkan dan boleh dihias dan hidangkan.

No comments:

Post a Comment